پرسش و پاسخ پزشکي


 






 

آيا مادرم به بيماري خطرناکي مبتلا شده است؟
 

چند روز قبل، مادر 71 ساله ام در حين حرف زدن، ناگهان به لکنت افتاد و نتوانست کلامش را ادامه دهد. البته پس از چند دقيقه، حالش خوب شد و همه چيز به حالت طبيعي در آمد. شش ماه قبل يک بار ديگر دچار اين مشکل شده بود. آيا اين نشانه بيماري خطرناکي است؟

پاسخ:
 

ممکن است مادرتان دچار سکته خفيف شده باشد. فقط از طريق آزمايشات و معاينات پزشکي، مي توانيد علت دقيق آن را پيدا کنيد و مادرتان را از خطر سکته هاي شديدتر در امان نگه داريد. مشکلي که گفته ايد، مي تواند به علل مختلفي ايجاد شده باشد، مانند تصلب شرايين و بي نظمي ضربان قلب. برخي از اين بيماري ها قابل درمان نيستند، در حالي که مي توان مانع برخي از آنها شد. بهتر است در اولين فرصت ممکن، مادرتان را نزد پزشک ببريد.

علت حلقه هاي سياه رنگ زير چشم ها چيست؟
 

زير چشمانم، حلقه هاي سياه رنگي نقش بسته اند و شنيده ام که اين مشکل مرتبط با مشکلات کليوي است. بايد بگويم که سابقاً دچار مشکلات کليوي بودم. حالا نگران آن هستم که اين حلقه هاي تيره رنگ علامت بيماري کيلوي باشند. آيا لازم است که به پزشک مراجعه کنم و تحت آزمايش قرار بگيرم؟ از مشکل کم خوابي نيز رنج نمي برم، بنابر اين حلقه هاي سياه رنگ زير چشمانم، نمي توانند ارتباطي به ميزان خوابم داشته باشند. چه کنم؟
پاسخ: نمايان شدن حلقه هاي تيره رنگ زير چشم ها، بسيار رايج است و نبايد خيلي نگران شويد. البته، برخي از بيماري هاي مزمن کليوي، مي توانند در بروز آنها مؤثر باشند. براي حصول اطمينان، بهتر است به پزشک مراجعه نماييد و تحت آزمايش هاي خون و ادرار قرار بگيريد. چون قبلاً هم اين حلقه هاي تيره زنگ زير چشمانتان وجود داشته اند، احتمال اينکه مشکل کليوي داشته باشيد، خيلي ضعيف است.

چه درمان هاي جديد براي سنگ کليه رايج هستند؟
 

قبلاً از طريق عمل جراحي، سنگ کليه ام را خارج کردند. حالا شنيده ام که روشهاي جديدي براي درمان سنگ کليه ابداع شده است. آيا هنوز هم عمل جراحي برداشتن سنگ کليه رواج دارد؟

پاسخ:
 

حتماً مي دانيد که افرادي که قبلاً سنگ کليه داشته اند، ظرف هفت سال بعد 60 درصد بيشتر از ديگران در معرض خطر تشکيل سنگ کليه مجدد قرار دارند. اگر چه، اندازه سنگ کليه اي که از بدنتان خارج شده است و نيز ساختار شيميايي آن در شکل گيري سنگ هاي کليه بعدي کاملاً مؤثر است. به عنوان مثال، اگر سنگ کليه از اکسيد کلسيم تشکيل شده باشد، بايد برخي از مواد غذاي را از رژيم غذايي تان حذف کنيد، چون متابوليسم طبيعي بدنتان به گونه اي نيست که بتواند آن مواد را به درستي هضم کند و در نتيجه آنها به شکل سنگ در کليه و مثانه رسوب مي کنند. برخي از سنگ هاي کليه نيز اسيد اوريکي هستند. نارسايي هاي کليوي مزمن که منبع اصلي شکل گيري سنگ هاي کليه هستند، نيز مي توانند به خودي خود، سنگ هاي بسيار بزرگي در کليه شکل دهند و درمان آنها به نحو متفاوتي صورت مي گيرد. با اين حال، هيچ شکي نيست که روشهاي درماني نوين، تفاوت هاي زيادي با روش هاي درماني قديمي دارند و در آن سنگ هاي کوچکي که از کليه به مجاري ادرار و مثانه راه پيدا کرده اند، از طريق لوله هايي مخصوص خرد و دفع مي شوند. روشي موسوم به ليتوتريپسي فراصوتي که با استفاده از فرکانس موجي صوتي، سنگ ها را قبل از به حرکت درآمدن، خرد مي کند نيز مؤثر است. سنگ هاي بزرگ را بدون عمل جراحي، مي توان از اين طريق خرد کرد و تکه سنگ هاي کوچک به طور طبيعي از طريق ادرار از بدن دفع مي شوند. البته، هنوز هم روش عمل جراحي باز براي سنگ هاي خيلي بزرگي که به علت نارسايي کليوي شکل گرفته اند، مورد استفاده قرار مي گيرد. چون اين سنگ ها قابل دسترسي نيستند از طريق ليتوتريپسي خرد نمي شوند. زماني که سنگ کلي، از رسوبات کلسيم تشکيل شده باشد، بيمار بايد تحت رژيم خاص غذايي قرار بگيرد تا سنگ ها خرد شوند و سنگ هاي ديگري در کليه شکل نگيرند. به عنوان مثال، افرادي که دچار سنگ هاي اگزالات کلسيم مي شوند، بايد از خوردن ريواس، اسفناج، سبزيجات برگدار و قهوه خودداري کنند. خوب است بدانيد که ناهنجاري در عملکرد غده پاراتيروئيد نيز مي تواند در بروز سنگ کليه مؤثر باشد. در اين صورت بايد آب فراوان نوشيد تا ادرار رقيق شود و شکل گيري سنگ ها به حداقل برسد.
منبع:راه زندگي- ش 286